Quake – en teknisk milstolpe
Quake är en riktig klassiker och en viktig milstolpe i spelhistorien. Spelet gavs ut sommaren 1996 och var tekniskt mycket imponerande då det var den första riktiga förstapersonsskjutaren i äkta 3D där även fienderna bestod av polygoner. Med dagens mått ser karaktärerna väldigt grovhuggna ut, beroende på det låga polygonantalet, men man ska komma ihåg att detta var i en tid innan 3D-grafikkorten kom, så all beräkningskraft fick göras via datorns vanliga processor.
Äkta 3D
Id Software, som utvecklat Quake, ligger även bakom Doom, men där består fienderna av platta 2D-sprites och geometrin i spelvärlden är inte alls lika komplex som i Quake. På den här tiden var det väldigt tekniskt utmanande att göra 3D-spel då det inte fanns några färdiga spelmotorer att använda. Som spelutvecklare var man därför tvungen att programmera sin egen spelmotor, vilket få hade kunskaperna för. Hjärnan bakom Id Softwares spel i Doom- och Quake-serien var programmeringsgeniet John Carmack som lyckades utveckla många sinnrika och väloptimerade algoritmer genom åren.
Idag har det däremot blivit betydligt enklare att skapa sina egna spel. Mycket tack vare de kraftfulla spelmotorer som finns gratis tillgängliga för den som vill komma igång med sitt första spel. Ett problem kan dock vara finansieringen av spelet, då små nystartade spelutvecklingsbolag sällan har någon större ekonomi att röra sig med. Ett sätt för företag att spara pengar kan vara att till exempel använda sig av Telness för sina telefonitjänster. Många mindre spelutvecklare som lyckas skapa populära spel blir också uppköpta av större och betydligt kapitalstarkare bolag i branschen och då löser sig de ekonomiska bitarna.
Musik av Nine Inch Nails
Quake släpptes i en tid då CD-ROM var nytt och hett. Det fanns med andra ord mycket mer lagringsutrymme på CD-skivan än vad som behövdes för spelet. Detta gjorde att utvecklarna kunde använda resterande delar av skivan som en vanlig musik-CD för att lagra låtarna i spelet. Musiken till Quake specialskrevs dessutom av Trent Reznor från industrimetalbandet Nine Inch Nails och musiken passar väldigt bra in för stämningen i spelet då det är väldigt brunt och mörkt. Som en hyllning till bandet finns det även en spikpistol i spelet, som ett av vapnen man kan använda, och den skjuter just niotumsspikar som man hittar i lådor med den stiliserade texten ”NIN” på, vilket är Nine Inch Nails logotyp.
Spelet är ganska ”hjärndött” på så vis att man ska skjuta på allt som rör sig och på sin höjd trycka på några knappar då och då. Fienderna består av bland annat zombier, som man bokstavligen måste skjuta i bitar för att de inte ska fortsätta komma mot en, riddare, hundar, diverse monster och aggressiva rovfiskar som gömmer sig i det grumliga vattnet. Spelet blev omåttligt populärt när det släpptes, inte minst för att det gick att spela flera spelare mot varandra över LAN. Att spela över internet på den här tiden var inte lika vanligt med tanke på att de flesta på sin höjd bara hade långsamma telefonmodem hemma.